Vår anmeldelse av boka #sosialkommunikasjon

Jeg har vært av de heldige som har fulgt “svangerskapet” til boka Sosial kommunikasjon gjennom flere Sosiale Medier. Svein Tore Marthinsen og Cecilie Staude har begge raust delt graviditeten med oss 🙂

Og som seg hør og bør var det stor fest etter fødsel. Da jeg har noe lang reisevei, ble det å følge fra sidelinjen, men avstand er enklere i dag. Gjennom forskjellige medier kunne jeg følge hendelsen “live”, og følge hashtagen #sosialkommunikasjon på twitter. Gratulerer til begge med vel gjennomført graviditet og fødsel! Ryktene går om opplag nr. 2 allerede, så barnet ser ut til å klare seg utmerket.

Raushet og delingskultur – Svein Tore og Cecilie valgte å sende boka hjem til dem som ønsket det. I god tro på at alle ville betale vedlagt faktura 🙂 og det er jeg sikker på at alle gjør.

For meg er boka blitt: Lærebok, Inspirasjonsbok og Boka jeg går til for å hente- og å sjekke ut egne ideer. Den leses nå med gul markeringspenn.

Anmeldelse av boka? Det overlater jeg til kjæresten – Hans Erik – Velbekomme:

Cecilie Staude og Svein Tore Marthinsen forfattere av «Sosial kommunikasjon»

Når en er gift med Ingfrid har en ofte fornøyelsen av å gjøre ting man ikke kan. Sosiale medier er absolutt en av tingene jeg ikke har greie på. Så Ingfrid gav meg boka «Sosial kommunikasjon» med beskjed om å skrive en anmeldelse når jeg var ferdig. Og ferdig ble jeg ganske fort. Boken er lettlest, informativ og fylt med eksempler og anekdoter, så den var egentlig en fonøyelse å lese.

Mitt navn er Hans Erik Johnsen, jeg er i nærheten av de 50`og har inntil nylig vært måteholden i å bruke sosiale medier. (Konto på FB i 6 måneder)

For å starte med konklusjonen: Boken er en aldeles utmerket lærebok i sosiale medier (SoMe). Hva heter de forskjellige mediene og hva brukes de til? Hva er deres styrker og svakheter? Boken gir gode svar og får en til å tenke hva akkurat DU vil bruke SoMe til og hjelper deg dermed å finne den eller de plattformene som er riktig for akkurat DEG.

Jeg leste med stor glede om hvordan vi best skal kommuniser med hverandre. Vi skal snakke MED hverandre og ikke TIL hverandre. Vi skal DELE informasjon og kunnskap med hverandre. Jo mer “merverdi” jeg kan gi mine medSoMe`ere jo flere følgere vil jeg få, jo mer vil mine «poster» deles av andre og jo mer dialog inviterer jeg til. Egentlig er dette akkurat slik vi oppfører oss mot hverandre ansikt til ansikt. Med venner deler vi ferieminner og opplevelser, på jobben deles erfaringer og i møte med kundene snakker vi om kundens behov og ønsker. Så for meg betyr SoMe å gjøre det jeg alltid har gjort fra en ny plattform. Og det er annerledes og må læres.

Boken diskuterer også godt utfordringene med de sosiale mediene når det gjelder å vite hvor man skal sette grensen for privat/personlig deling. Hvor går skillet mellom den private Hans Erik og jobb Hans Erik? Eller er det noe skille i det hele tatt? Hva kan postes og hva er egnet språk? Hvordan lærer jeg barna mine skikk og bruk på SoMe? Vi skulle alle hatt en vær varsom plakat hengende over senga hjemme, for postet er postet, å angre seg hjelper ikke!

Jeg husker 1970. Da gikk menn med hatt og frakk og sa De. Det tok ikke 10 år engang før en generasjon av gamle- og middelaldrene menn (og kvinner) ikke kjente igjen den verden de levde i. Jeg føler jeg ser det samme paradigmeskiftet nå. Oppførsel som jeg har lært er uhøflig blir nå den nye måten å leve på. (Ref twitring mens noen spiller teater eller taler i forsamlinger) Som boken sier må dette sees på som ekstra markedsføring på direkten og kan føre til økt interesse for akkurat dette teaterstykket eller dette kommunestyremøtet, ved at man får delta på direkten selv om man fysisk ikke er til stede. SoMe på sitt beste fører til økt deltagelse – punktum – og så er det opp til hver og en av oss å sette dagsorden og å skape interesse og dialog om det vi mener er riktig og viktig.

“Sosial kommunikasjon” kan godt være første steget på veien til å lære å bruke sosiale medier. (For meg er den det) Hva skal neste bok handle om? Jeg er klar!

3 thoughts on “Vår anmeldelse av boka #sosialkommunikasjon

1. Pingback: Overveldende respons (og nytt opplag på gang!) | Sosialkommunikasjon.no